söndag 14 februari 2016

Love is in the air

Valentine poppies!
Grattis på Alla Hjärtans dag! 
Tänk att vi redan har kommit så här långt på år 2016, ljuset är på väg tillbaka. Snart börjar allting om, den växande spirande delen av året. För min egen del, den del av året jag lever som mest. Jag är helt enkelt inte speciellt bra på vinter. Låg motivation och nära till deppighet. Vill helst ta en filt över huvudet och äta choklad och småkakor, fet mat och dricka för mycket vin tills ljuset kommer tillbaka. Jag vet att jag inte är ensam, många därute känner likadant. Men det är inte bara kylan och mörkret, utan också eller kanske framförallt, bristen på skönhet. 
Om någon skulle fråga mig vad som är drivkraften i mitt liv, så är det skönhet. Skönheten i allt som växer och är grönt, skönheten i dofter som finns på sommaren. Resten av året hämtar jag kraft från mina vackra saker, som kommer och går:-)
Blommor som vallmon här ovan lyfter livsandarna en gråkall februari dag.
Friends!
Att möblera om bland älskade prylar ger en onekligen en viss tillfredställelse i brist på att kunna påta i rabatten:-)
Hoppas ni har haft en trevlig Alla Hjärtans dag!

tisdag 2 februari 2016

Kvitten

En liten vårhälsning har smugit sig in på pianot, ett löfte om det som komma skall? Köpte dessa när jag handlade mat sist. Det är fördelen/nackdelen med ICA knalleland här i Borås, dom har en riktigt bra blomstershop. Nästan alltid finns där något som frestar, i det här fallet grenar av Rosenkvitten. Blommorna är ljuvt korallfärgade, runda i kronbladen, jag sprayar med ljummet vatten för att hindra att grenarna torkar ut, i vårt torra vinterhem. I bakgrunden ser ni väggfärgen i biblioteket, har inte riktigt bestämt mig om den får finnas kvar eller ska uppgraderas ännu en gång....får sova lite på det:-)
Sov Gott!

söndag 24 januari 2016

En lat söndag

 Vi började söndagen med amerikanska pannkakor. Så gott men kanske ingen hälsokost, vilket jag struntar blankt i så här års. Förresten, frukost och frukost, brunch är nog mer korrekt....här sover vi lääänge. Det är suveränt med tonåringar, ingen som väcker en i svinottan.

Jag hade ganska storslagna planer kring hur mycket som skulle hinnas med idag. Det slutade med ...ingenting.... Nu sitter jag här framför datorn och har drömt mig bort på Pinterest till ljudet av Pernilla Wahlgrens och Sofia Wistams pod. Perfekt småprat i bakgrunden. Ute håller snön på att smälta bort.

Här kommer några bilder från mitt Pinterest, tapeten här nedan påminner om ett kinesiskt broderi som jag väntar hem. Ett lite galet köp gjort på nätet, jag vet redan att sidenet är delvis skadat, men kunde ändå inte låta bli. Det ska bli riktigt spännande!
Picture collected from Pinterest

Picture collected from Pinterest
 En gammal antik tapet, denna skulle jag lätt kunna tänka mig i hallen.

Nu får det vara färdig latat, dags att ta itu med middagen. Fyllda paprikor tänkte jag, svamp, ris och lite annat grönt. Och så en kall yogurt/crème fraîche sås till.

Ha en skön söndagskväll!

tisdag 19 januari 2016

Drömmar i vitt

 Jaha, såhär ser det ut i Borås idag, vi vaknade till en vintervit värld. Trädgården sover under ett tjockt täcke. Varje år tänker jag att det är ett mirakel att det sedan kan förvandlas till bilden nedan. 
Samma rabatt, annan vinkel, fast i Juli månad. Jag kan ärligt säga att jag inte ens har börjat längta än. Det känns som en avlägsen dröm. Nu var inte sommaren 2015 någon dröm direkt, vädermässigt.  Men blommor och grönt, det får vi ju oavsett väder Tack o lov.
Nu är det tid att fantisera och planera. Jag har under hösten tittat på "Fest hos Bindefeldt". Jag blev såå sugen, och inspirerad. Kanske är det dags att väcka liv i den gamla pelargonkärleken igen? Kände också att odling i krukor lockade. Kanske kan jag utöka min dahlia rabatt med dahlior i kruka?


Ljuvlig lilja, lökarna inhandlades på trädgårdsmässan våren 2014. Tyvärr var de inte härdiga och  trots att jag tog in dem över vintern överlevde de inte. Underbart är kort.

Jag älskar prickiga och randiga blommor. Dom här överträffar det mesta. Kanske kan jag hitta samma typ av lök igen?
Dags att få lite sömn, och kanske drömma trevliga trädgårdsdrömmar:-)
Godnatt!

fredag 15 januari 2016

Happy New Year 2016

Får jag passa på att presentera, senaste familjemedlemmen, Lola (she was a showgirl:-). Så nu behöver Rosie inte kampera ensam på skrivbordet.
 Så var det nya året igång, och vardagen lunkar på som vanligt. Dagarna flyger iväg och det känns som Måndag och Fredag mest hela tiden. Julen passerade som vanligt väldig fort, det var skönt att få varva ner ett par dagar. Vårt målande här hemma drog minst sagt ut på tiden, vi var i princip inte klara förrän veckan innan Jul!!!
Nejdå, vi nöjde oss inte med tak och väggar. Det som tog tid var bokhyllor och alla övriga snickerier. En bit in i projektet, när jag började förstå vad vi gett oss in på, svor jag ve och förbannelse över allt vad målarfärg hette. Jag var inte heller nöjd med resultatet, fägen var extremt svårmanövrerad. Kalk baserad vattenlöslig färg från Annie Sloan. Om man lärt sig använda den här färgen blir det väldigt fint. Det tog mig tre bokhyllesektioner och många veckors övning att hantera färgen hyfsat. 

Om jag ska ge något råd när det gäller just Annie Sloan färg så är det följande; öva innan, strunta Inte i underlaget utan slipa och förbered ytan precis som före annan målarfärg. Se till att måla i En riktning konsekvent, späd färgen så den blir ganska tunn. Slipa gärna med slip papper mellan målningarna. Som ni förstår började jag måla tvärtemot dessa råd, och resultatet blev ganska kladdigt. Sista sektionen blev dock fin och jag funderar seriöst på att måla om den första och "fulaste" sektionen så fort vårljuset återkommer.
Jag ska göra ett inlägg kring vårt målande,  väggfärger och lite annat så fort jag kan ta lite bättre dagsljusbilder.
En av höstens favorit köp, handbroderad vintage kimono. Broderierna är "to die for", se closeup  på nästa bild. Jag ska väl inte påstå att jag hasar runt i denna kreation här hemma, den får hänga som vackert skådebröd på sovrumsväggen. Men kanske får den följa med på något kalas i framtiden.



Lite som ett Nyårs fyrverkeri, kinesiska krysantemum:-) Nog kan man behöva lite färg så här års?
Jag önskar alla en trevlig fredagskväll!

fredag 25 september 2015

A Divine mess

Fikapaus i röran, just fikapauser blev det en hel del....


 Jodå, jag har snott titeln på detta inlägg från Nina Hartmans nya bok, "a divine mess". Och helt ärligt, någon Divine mess är det faktiskt Inte här hemma. Möblerna står bokstavligen på varandra, kassar med prylar som är husvilla, och målarburkar och penslar i en enda röra.  Förra veckan gick fort, och denna lika så. Vi har inte alls hunnit så långt i vår minirenovering som vi önskat. Men å andra sidan så har vi påbörjat projekt som vi inte räknat med. Målat trappen till källaren, lister i badrummet, köksluckorna!!! Fanns inte på listan, men nu är det gjort. Jag har också målat om i skåpet hallen så i helgen får jag möbla om lite...och det är ju alltid roligt.

Mitt senaste inköp: 
VintagebyNina's nya bok, a Divine mess. Lika underbar som de andra böckerna, fylld med härligheter och inspiration för alla vintage och antik nördar:-))


 Reportaget jag fastnade allra mest för, handlade om antika vax mannekänger, mmm, fotade hos en passionerad samlare i Nederländerna. 
En typisk Nina bok, med alla de rätta ingredienserna, Love it!!


Och, så lite fredagsmys...dessa rackare fick följa med hem från fredagens matshopping. helt oplanerat  och såå gott! Dags att fixa vitlöksbröd och tillbehör.

En skön fredagskväll till alla och envar.

söndag 16 augusti 2015

Renoveringsfeber

 Vi går i renoverings tankar, eller rättare sagt, en home make over. Jag tänker färg. Vi har tom kommit så långt att vi bokat in en veckas semester för att måla, vecka 38, då kavlas ärmarna upp, färgburkarna ska vara på plats och byggplasten rullas ut.

Nu återstår det dock det svåraste, Cecilia måste sätta ner fötterna och bestämma sig. VILKEN färg?
Senaste åren har jag bloggat av och till om hur färglöst jag tyckt att vi har det. Nästan alla rummen i vårt ljusa hem har varit målade i olika kulörer, inne i mitt huvud. På det sättet har jag hunnit leva med, och förkasta ett antal färger, utan att här skett ett jota. Men nu är det dags. Tanken är att bibliotek och hall (hallen omfattar ingång, hallyta, trapp samt umgängesyta på övre plan) ska få nytt liv. 
Biblioteket är lättast. Det rummer har flest år på nacken, taket är smutsigt, vägarna missfärgade, det kan bara bli bättre. Dessutom är de flesta väggarna täckta med bokhyllor, så de går bra att vara duktigt djärv i sitt färgval och ändå känna sig hemma.
Hallen är värre, den dominerar hela huset. Om jag väljer fel här blir det Väldigt fel. Dessutom måste man utföra livsfarlig akrobatik för att komma högst upp i trapphuset med penseln (med "man" menar jag Mirek stackars, jag håller bara i stegen).
Reportaget som ligger uppslaget på bilden ovan kommer från sista numret av Sköna hem. Otroligt härligt inspirerande New York hem som tillhör två scenografer. Här är det kanske inte deras val av färger (ungefär samma bas som vi har, vitt) utan mer deras tänk kring inredning i stort. Att föremålen ska ha en själ. 

 Den här franska antika quilten, som jag också hittat som löst tyg!!!(otroligt med tanke på hur gammalt detta tyg är) har fått vara utgångspunkt för en del av tänket kring färger.

Vi har stått i valet och kvalet kring att även måla själva bokhyllorna/fönster elementskydd etc...men jag tror att vi kanske väntar ett varv till. Vi börjar med tak och väggar så får vi se.

Luktärtorna som står i förgrunden sprider sin ljuvliga doft på hela nedre plan, Tusen Tack söta Annika, själv har jag inga i år, då känns det underbart att få en bukett som denna!!!

Njut av söndagsfriden:-)

tisdag 4 augusti 2015

Nattugglor

Ett kort inlägg före läggdags. Söta Rose får agera modell för denna ljuvliga Flapper headpiece. Man skulle kunna förledas tro att detta är en tiara, men icke. Konstruktionen är mjuk, och baktill sitter ett gummiband. Detta är ett alldeles äkta pannband från ca 1920-talet, eller något tidigare. Den glittrar rätt bra med tanke på att den har ca 100 år på nacken, eller hur?  Själv tycker jag att den är ljuvlig, och Rose instämmer. 
I morgon bär det av till Litauen, en kort tripp för att titta till fabriker. Det blir klänningar för hela slanten :-) Jag har inte berättat om mitt nya arbete, det får bli vid ett senare tillfälle.

 God natt från mig och Rose, två nattugglor!

söndag 2 augusti 2015

Söndagsbästa

 Kryddbukett från trädgården, skulle kunnat tjäna som kyrko bukett, någon gång på 1800-talet . Innehåller lite av varje, åbrodd, lavendel, salvia, timjan libbsticka. Toppad med en Maidens blush. Kyrkobuketterna användes av damerna för att hålla sig vakna under långa gudstjänster, och för att förhindra att man svimmade av syrebrist och för hårt snörd midja. Och kanske...... för att dölja lukten från grannen bredvid?


Nu får buketten pryda sovrummet. Själv vankar jag som katten kring het gröt, mina dahlior...dom är väldigt sena i år. Små, hårt slutna knoppar, säkert minst två veckor innan jag kan börja plocka buketter. Trädgård och tålamod, horse and carriage, suck.


Finaste lilla sekatören, vem kan motstå den här. Jag köpte min på Coop, men jag har sett den på flera ställen. Yummy, färgen är den allra läckraste aprikos/rosa.
Vet faktiskt inte hur många sekatörer jag äger.....helt klart för många. Men jag har en tendens att glömma dem ute i trädgården. Där ligger de sen och rostar sönder, men inte denna, den här får bo inomhus:-)

Sov gott!


onsdag 29 juli 2015

Ringrostig

Ja, ringrostig är milt sagt vad jag är. Bläddrar bland mina gamla blog inlägg och blir nostalgisk.  Vet inte riktigt var jag ska börja, det var så längesedan. Men, jag får väl göra ett försök...onekligen börjar jag bli blog sugen igen.

 Här kommer en interiörbild från sovrummet, byrån känns säkert igen. Min gamla vurm för fjädrar håller i sig. Jag måste erkänna att jag sålt av de flesta solfjädrar jag ägt. Det bästa med det är att då får man köpa nya:-). I asken på bilden nedan ser ni resterna av en på sin tid fantastisk solfjäder (ca 1920 -tal)...i originalkartong...tror kanske att den gamla trasiga asken får mitt hjärta att klappa ännu lite hårdare än innehållet? Måste vara något fel på mig..... Jag har nyligen köpt en vad jag i alla fall hoppas, fantastisk solfjäder från Frankrike. Med lite tur kan jag visa den i nästa inlägg.

 Suck, originalkartonger.... (oh yes, nuts)


Denna skönhet blommar just nu i trädgården, kommer inte ihåg namnet. Har knappt hunnit titta på den eller någon av de andra rosorna som blommar just nu, det regnar mest hela tiden. Jag håller tummarna för augusti, snälla, kan vi få lite sol tack!

Sov så gott, får se nu om vi kan skaka liv i denna stackars försummade blog.


fredag 4 juli 2014

Mellan regnskurarna

Ja, man får passa på...att sticka ut näsan mellan regnen. Man blir duktig på det när man har hund....parera mellan skurarna. Och så får man plocka in blommor såklart, så inte allt hinner blomma om...
 Ett cirkus tema växer långsamt fram.....det gäller att rotera skatterna och njuta lite innan dom byter ägare......var på väg att lägga ut balettkjolen på tradera...men ångrade mig i sista sekund.....jag är inte riktigt "klar" med den än :-))
Den härliga hatten är från en fransk teater och köpt av Vintage by Nina.


 Vet inte hur många lager det är...mmmånga.....tänk om man hade haft en sån här när man var en liten flicka...vilken dröm!


 Och så blommor.....can´t live without them!!
Njut av sommaren!
Kram

fredag 13 juni 2014

On my dressing table

 Sista trädpion blommorna för i år fick pryda byrån i sovrummet. När knoppen slår ut är bladen nästan som ljust rödvin i färgen....skimrar lite som en akvarell. När blomman sedan stått ett par dagar bleknar kronbladen till blekare rosa för att nästan bli sämskskinns färgade. Namnet på skönheten är Mme Louis Henry, jag köpte plantan av Hermann Krupke för många år sedan. Nu är de överblommade och borta  för i år. Jag har gjort mig av med väldigt mycket saker under de sista två åren. Jag har sålt alla madonnor utom denna. Hon får nu flytta runt i huset och prydas lite efter årstid. En gång i tiden var säkert hennes mantel blå...men den har bleknat till en svagt knappt synlig blekgrön ton som jag älskar.

Pigtittaren som skymtar lite vid sidan är inropad på nätauktion.....den rymmer en hel del och är rolig att pynta på.
Kram!

torsdag 5 juni 2014

Girls made of wax

 Kommer ni ihåg Avril? Strax innan Jul förra året flyttade hon från vårt hem till Rose cottage i England. Där hamnade hon hos en fantastiskt trevlig kvinna som handlar med vintage och antika kläder och accessoarer. Hon fick flera nya vänner av vax, hon deltar regelbundet på mässor klädd i de allra vackraste kläder, kort sagt hon lever loppan! Men som jag saknade henne....bestämde mig raskt för att fylla tomrummet. Har hållit ögonen öppna och för ett par veckor sedan dök tillfället upp.
Från Nederländerna flyttade hon hit......vacker, precis som April...men ändå helt olik.
Blek mörkhårig och blåögd, också hon är fransyska men från en annan tillverkare i Paris. Hon har öppen mun, vilket är något ovanligt.



Ännu utan namn, men det lutar år Rose.......
Hon är en arketyp för en edwardiansk ung kvinna, jag ser framför mig kvinnorna i TV serien Mr Selfridges.

Ur kaos kommer ordning

 Jaa, så här hade vi det ett tag...alla skafferi varor bodde i biblioteket...skall skona er från den bilden. Jag sålde mitt kära lilla franska skåp som vi haft sedan Franca var liten...till förmån för ett något större. Fråga mig inte hur vi fick hem det....habegär ger oanade krafter :-)) Men när det väl kommit såhär långt gick luften ur mig, jag orkade inte för mitt liv lyfta skåpets överdel en meter upp. En hjälpsam och muskelstark arbetskamrat till min man inkallades och upp kom den!


 En annan vinkel, och skåpet är på plats....vi är supernöjda...det rymmer massor OCH det känns som det alltid stått där.


Jag har frossat i aklejor i ett par veckors tid....alla färger och alla kombinationer man kan tänka sig...men nu är aklejornas tid strax över för i år..... jag saknar dem redan :-(
Nu ser jag fram emot besök av min mor och syster i helgen...vi har lite födelsedagar att fira...och imorgon är det Sveriges national dag, så det vankas jordgubbstårta.
Må gott!

lördag 3 maj 2014

Dom vilda

Jag har redan hunnit med många buketter under våren...oftast glömmer jag att fota, man njuter för stunden och så är det förbi..... Det gäller att fånga in alla sorter och inte glömma någon....
De första vitsipporna var finast......nu är backarna fulla och känslan av lyx har klingat av något:-))
Dom första narcisserna var ljuvliga....nu är dom nästan över.....prassliga torra som skirt silkespapper.
Pärlhyacinter....är också nästan överblommade.
Allt är så tidigt i år.......just nu blommar häggen, med sin fina fina doft.....mellan hägg och syren...då vill nästan hjärtat brista. Så vackert så vackert...

 Påskbukett till mor i april..en mix av köpe och vildisar från trädgården......


 Just nu i köket.....nästan bara vildisar och ett par köpta blekrosa pioner......
Ett bra tips tycker jag, unna dig några "flotta" köpeblommor och blanda med massa gratis blommor från naturen.....


Bara vildisar från trädgården

Passa på och njut!!!

fredag 28 mars 2014

Vårkänslor

 Visst går allting så mycket lättare sådana här dagar...när solen värmer...humlor och bin vaknar och citronfjärilarna visslar förbi :-)) Själv har jag varit på trädgårdsmässa, på Åhaga i Borås...... en väninna var snäll och bjöd med mig, Tack söta vän !!! Vi var nog dock båda överens om att ska man anordna en trädgårdsmässa så kan man väl kosta på sig att vara åtminstone liite "wild and crazy"? Testa lite nytt, tänja lite gränser? Borås trädgårdsmässa var/är ytterst medioker..... för det första....säkert två tredjedelar av utställarna hade inget med trädgård att göra....och de växtrelaterade företagen hade mest tete à tete påskliljor, olivträd och trista orkidéer.......
Men, eftersom vi båda är trädgårdstokar så lyckades vi snoka upp något värt att bära hem i alla fall...
skall visa i nästa inlägg.
Grenarna ovan är för övrigt pärongrenar från mitt spaljeträd...förväntar mig ljuva blommor vilken dag som helst.....man får duscha dem lite med vatten emellanåt....så knopparna inte torkar ut i den torra inomhusluften.




Läckra koppar från början av 1800 talet, över 200 år på nacken.....då smakar kaffet extra bra:-))

Ha en skön fredagskväll!!

måndag 17 mars 2014

Brösarp

Så var våren igång på allvar....i helgen besökte jag och övriga kvinnor i min familj (mor, syster och dotter) antikmässan i Brösarp. Så här tidigt på året är det faktiskt inte så stor skillnad mellan Skåne och Västra Götaland...lika grått, lika blåsigt......
Då piggar det upp med en "mässa för oförvanskade antikviteter". Vad är oförvanskade antikviteter.....jaa, mitt soffbord från 40-talet målat med vit lackfärg hade garanterat Inte passerat. Det ska vara gammalt och orört....fast i ärlighetens namn var inte allt i montrarna över hundra år....och det bör saker som skall få kallas antikviteter vara.

 Kamera...neej, det hade jag inte med mig....det säger något om hur lite jag har bloggat de sista åren....jag har helt tappat rutin, om jag någonsin hade någon:-))
Så det får bli en bild hemifrån på min senaste förälskelse som fick följa med hem......en liten glasmålning från sent 1700-tal.

 Jag gissar att den är fransk eller kanske holländsk.....känns inte svensk. Färgerna är klara trots att den är så gammal, motivet naivt och lantligt.....får se var den skall hänga, kärt besvär.

Vid sidan ser ni en annan av helgens "investeringar" mitt favoritmärke när det gäller doftljus just nu, Wood Wick. Dels brinner de väldigt länge...doftar mycket och dessutom har de en virke av trä istället för garn....det gör att det låter om ljuset när det brinner....som en liten knastrande brasa......

Idag blåser det storm i Borås.....det får bli långkalsonger på hundpromenaden!
Ha en skön måndag!

tisdag 21 januari 2014

Längtan efter blommor......

Daffodils

Just nu längtar jag allra mest efter blommor...gärna påskliljor......

så här många i en skål...

så fint så enkelt.....snart är vi där!

amaryllis

Fast det är klart....amaryllis går också bra......så vackert att bara 

låta huvudena sticka upp ur vasen....

en ide värd att låna:-))

 

bilder från pinterest

 

 

Ha en fortsatt skön Tisdag!






måndag 6 januari 2014

2014 Välkommen

Ett litet tag till vilar julpyntet på sitt fat, men nu är det snart dags att slänga ut granen, och packa ihop julen för den här gången.
Ett nytt år framför oss...nya möjligheter, nya val. Välkommen 2014!