söndag 23 maj 2010

I år vimlar det av gullvivor i trädgården, dom ploppar upp överallt, röda orangea och gula, doften åhhh!



I dag har vi gjort ett rejält dagsverke. I går lade min man om mina två sommarblomme-land till ett, det blir nästan hälften till i jordyta. Ändå så gick det åt i ett nafs när jag planterade ut mina dahliaknölar. Dom blir ju större och större för varje år ( och fler, eftersom jag inte kan låta bli att köpa nya sorter). Längst fram i bild står luktärtstornet. Vid sidorna kommer riddarsporrar som har några år på nacken. Jag känner mig såå nöjd, ryggen värker efter att ha hanterat 20 säckar jord, men det är det värt. I morgon skall jag köpa några säckar täckbark till gångarna. Hela härligheten är omgärdat med staket.....så inte en viss lite person kan komma in och hjälpa till för mycket.


Aklejorna är i knopp och slår ut när som helst. Här vid den lilla muren där alla våra små hädangångna marsvinsvänner ligger begravda på baksidan under pepparmyntorna.


Kan det bli så mycket ljuvare, prickiga violer...dom är mina favoriter. Plantorna kommer från Köpenhamns botaniska för säkert tio år sedan och förökar sig frikostigt, jag har sett att dom finns på plantskolorna här hemma.


Min trädgårdsdrake, Lung, hemsläpad från HongKong för många år sedan, ett tungt handbagage men han är fortfarande lika söt tycker jag och vakar över alla mina planteringar.

Äppelträden blommar och det regnar, som på beställning efter allt planterande....solen skiner samtidigt så en stoor regnbåge har intagit himlen.....ojj ibland är det extra gott att leva!
Kram på er alla läsare!

2 kommentarer:

  1. Så helt underbart ni har det. Jag blir avundsjuk!!!! Har inte orkat med trädgården alls, men det kanske kommer.
    pussar

    SvaraRadera