fredag 15 januari 2016

Happy New Year 2016

Får jag passa på att presentera, senaste familjemedlemmen, Lola (she was a showgirl:-). Så nu behöver Rosie inte kampera ensam på skrivbordet.
 Så var det nya året igång, och vardagen lunkar på som vanligt. Dagarna flyger iväg och det känns som Måndag och Fredag mest hela tiden. Julen passerade som vanligt väldig fort, det var skönt att få varva ner ett par dagar. Vårt målande här hemma drog minst sagt ut på tiden, vi var i princip inte klara förrän veckan innan Jul!!!
Nejdå, vi nöjde oss inte med tak och väggar. Det som tog tid var bokhyllor och alla övriga snickerier. En bit in i projektet, när jag började förstå vad vi gett oss in på, svor jag ve och förbannelse över allt vad målarfärg hette. Jag var inte heller nöjd med resultatet, fägen var extremt svårmanövrerad. Kalk baserad vattenlöslig färg från Annie Sloan. Om man lärt sig använda den här färgen blir det väldigt fint. Det tog mig tre bokhyllesektioner och många veckors övning att hantera färgen hyfsat. 

Om jag ska ge något råd när det gäller just Annie Sloan färg så är det följande; öva innan, strunta Inte i underlaget utan slipa och förbered ytan precis som före annan målarfärg. Se till att måla i En riktning konsekvent, späd färgen så den blir ganska tunn. Slipa gärna med slip papper mellan målningarna. Som ni förstår började jag måla tvärtemot dessa råd, och resultatet blev ganska kladdigt. Sista sektionen blev dock fin och jag funderar seriöst på att måla om den första och "fulaste" sektionen så fort vårljuset återkommer.
Jag ska göra ett inlägg kring vårt målande,  väggfärger och lite annat så fort jag kan ta lite bättre dagsljusbilder.
En av höstens favorit köp, handbroderad vintage kimono. Broderierna är "to die for", se closeup  på nästa bild. Jag ska väl inte påstå att jag hasar runt i denna kreation här hemma, den får hänga som vackert skådebröd på sovrumsväggen. Men kanske får den följa med på något kalas i framtiden.



Lite som ett Nyårs fyrverkeri, kinesiska krysantemum:-) Nog kan man behöva lite färg så här års?
Jag önskar alla en trevlig fredagskväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar