torsdag 8 november 2012

Grönt är skönt

 Vacker och lite annorlunda är den här amaryllisen, så spröd. Det gör den lite mindre Julig tycker jag. Längre fram kan jag tänka mig mörkröda med tallkvistar, eller vita för den delen..... men just nu känns det här alldeles lagom:-))


 Det här är min älsklingsväxt här hemma just nu. Den är stoor, och burrig och grenarna snor in sig i varandra.  På håll ser den ut som en vanlig "plättar i luften"eller Muhlenbeckia (rätt stavat?).


Men, tittar man närmare ser man att bladen har en annan form...."violiner på tråd". Den här växten hittar man mera sällan här hemma i Sverige, och denna är också odlad i Danmark i ett växthus utanför Köpenhamn. 
Inhandlad på supermysiga Floramor och Krukatös i Göteborg (dansk ägarinna:-)), dit kan jag verkligen rekommendera ett besök, om man gillar den danska stilen på växter!
För en gångs skull anstränger jag mig verkligen, den får duscha regelbundet, den bor i vårt kalla sovrum (ja nu känns det ju helt omöjligt att sätta på värmen...för det gillar inte den här plantan), och den har ett stort fat som kan hålla vatten....... den får helst inte torka ut....

Vill man ha liknande så går det faktiskt jättebra att köpa ett par tre krukor med vanliga plättar, ta ur dem ur sina plastkrukor och sätta samman dem i en stor lerkruka.......effekten blir den samma, skirt och burrigt på samma gång.
Glöm bara inte bort att vattna!

KRAM


1 kommentar:

  1. Åh nu måste jag verkligen åka förbi floramor och krukatös jag älskar fina blomsterbutiker. Tack för tipset! Hälsar Eva Salomonsson

    SvaraRadera