torsdag 22 oktober 2009

Höstpyssel





Höstdagar och mörkret kommer krypande......snart Novmenber.... Jag brukar alltid spara pysslandet till December, men då är det så mycket annat..... I år skall jag börja i tid, innan det börjar kännas stressigt istället för kul. Jag tänkte att jag skulle visa några av mina pyssel här på bloggen.
Mossa, det tycker jag är både höst och Jul. Skall man ha mossa skall man inte vänta för länge med att plocka den, helt plötsligt är det snö, och mossan är bort trollad! Plocka nu, medan det är mysigt att gå i skogen, lägg i plastpåse, och spara i garage eller dylikt, så har du att plocka fram när det behövs! Kom ihåg att plocka där det inte syns, så långt in i skogen som möjligt. Det ser hemskt ut när folk har stått och skalat av stora stenar.
Dessa små mosshjärtan har jag knyckt idéen till från blomsterkonstnären Tage Andersen i Köpenhamn. Min mor fick för många år sedan liknande i present när hon handlade i hans butik. Hans var dock något mindre......Dom skall vara hårt bundna och när dom har torkat skall dom få ett lager med grovt silverglitter och ett litet band.
När man gör så här små mosskransar kan man ha ganska tunn stomme. Skall du göra stora kransar måste stommen vara mycket grövre, eftersom mossan är tung av fukt när det är nyplockad. Forma stommen av grov ståltråd, till krans, hjärta eller stjärna. Vik sedan remsor av mossa runt och använd en mycket tunn, mörk ståltråd att fästa den. Du får vira flera varv, för att tajta till mossan ordentligt. Sen är det en smaksak om man vill ha en lite vild krans...kan vara fint om man väljer att strunta i glitter, eller en lite prydligare krans. Man kan klippa bort lite av tofsarna som vill sticka ut.
Nu skall kransarna torka, när det är klart väger dom nästan ingenting.
Kram och Godnatt!

1 kommentar:

  1. Tack för lektionen i kransbindning. Nu ska vi baka färdigt surdegsbröden.
    nattispussar och trevlig helg

    SvaraRadera