torsdag 4 mars 2010

Skall vi våga börja hoppas.......på en vår?

Ljuvligt blekrosa hyacinter.........ger lite vårkänsla...


Tänk när dom här färgerna finns utomhus, runtomkring oss.....utan att vi tänker så mycket på det....I år skall jag vara tacksam, och njuta, hela tiden, jag lovar..........


Nu räcker det med bandage säger Flora, av med skiten bara......


Ja käre värld, den här vintern går väl till historien. Jag är som tidigare sagt ingen vinterfantast, men i år känns det som lite för mycket. Jag traskar runt i trädgården med Flora och inser att marknivån jag går på är i jämnhöjd med terassen........ alltså övre delen av låret. Klätterhortensian vid trappan och min Junimagnolia är avbrutna av snörasen från taket. Mina buxbomsbollar, ja dom är ett minne blott........för en trädgårdsmänniska som jag så känns depressionen inte långt borta.
Jag sparar grötrester och brödskalkar, ostbitar och gammal choklad (fett behöver de), allt som jag kan komma på, för att lägga ut i backen till fåglarna. Tidigare i år väntade dom tills jag var borta innan dom vågade sig fram, nu är de så hungriga att jag inte hinner vända ryggen till innan dom svärmar kring resterna.

Så, hur skall vi alla hålla hakan ovanför vattenytan och klara oss fram till snösmältning...som väl sker någon gång i slutet av April...... Jag tänker så här:

-Förbereda mig inför det roliga som komma skall, genom att rensa garderober och källare och vind. Ingen vill stå med näsan i gammal bråte när våren har kommit. Skall man "Feng shuia" så är nu en bra tid!!!
-Unna sig en vacker blomma eller roliga krukväxter, Gröönt, Fääärg!!!! Jaaa!
-Kanske dags att sätta lite fröer...om inte annat så bara för att få se det spira på fönsterbänken.
-Klura lite på hur man skall Påsk pynta! Måla ägg till riset nu, så du har något att hänga upp när det är dags.
-Baka något gott, och äta upp det :-)), utan dåligt samvete......det blir ju ändå ingen "beach 2010" vi får nog skotta snö istället..... (nä, nu skojar jag riktigt så bitter är jag inte.....).

-Yoga, är något jag varmt rekommenderar. Själv är jag expert efter att ha gjort tre pass Hatha yoga......skämt å sido, man blir varm , mjuk, lugn och glad! Och ingen träningsvärk!

-Unna sig något vackert...ett par nya örhängen kanske :-)) Titta gärna in på min nya April blogg som jag länkar till härifrån!

Här gläds vi åt att vi börjar få vår vanliga Flora tillbaka, skadan på tassen gjorde att hon började kissa inne igen, bitas och må allmänt dåligt. Nu är bandaget bort taget och hon börjar återgå till valpbus, och glitter i ögonen, tack o lov!!! promenader är fortfarande svårt, men vi ser framåt med tillförsikt :-)

En skön fortsättning på veckan önskar jag er Alla! Kram!

2 kommentarer:

  1. Härligt att höra att Flora är på bättringsvägen. Och vilken positiv energi du sänder ut till oss, det behöver vi alla. Det finns ett ljus i tunneln. Hörde just nu på nyheterna att våren har kommit till Skåne.
    vårpussar

    SvaraRadera
  2. Det är klart att vi ska hoppas på vår, härligt takdropp har vi ju haft nu i helgen :-)

    Gott att Flora är bättre, då kanske vi kan ses snart så att tjejerna får busa lite..

    Kramar från Sjömarken

    SvaraRadera