torsdag 3 juni 2010

Hej hej sommar!

Denna perioden på året är allt som allra vackrast! Det finns alltid något att göra buketter av, Underbart! Syrendoften ligger tung över trädgården, och svalornas svirrande ljud (finns det något sommrigare än svalor?) man vill aldrig att det skall ta slut.


Mitt i detta vackra föddes min fina fina dotter, för igår, 11 år sedan....tiden går så fort.....


Francas älsklingsrätt är musslor, så pasta vongole blir det...... jag använde mig av "extra allt" till spadet, det blev ovanligt gott........scharlottenlök, vitlök, persilja, färsk chili, tomater (urkärnade men ej flådda) lite fiskbuljong och vin och olivolja......salt och peppar.
-Först fräsa vitlök och scharlotten i smör.....får inte ta färg.I med hackade persiljestjälkar lite fiskbuljong salt och peppar.
-På med vinet, puttra och sedan ner med de stackars kreaturen, på med locket och blunda (hemskt att koka levande varelser). När de kokt färdigt fiskade jag upp musslorna och ställde kastrullen åt sidan.
-Ny kastrull, 1dl olivolja och fräsa chili och vitlök i (får inte heller ta färg), på med hackade tomater och spadet från musselkoket.... smaka av, mer salt och peppar? .Koka ihop ca 5 min ner med musslor och finhackad persilja. De är ju bra om pasta vattnet står och puttrar under tiden så man kan slänga i pastan när man behöver.....
Här ligger dom och tar sitt sista bad.......Den här gången var dom ovanligt stora och fina (kammusslor, inte vongole), dom har lite längre koktid än vongole...3-5 min.


Födelsedagsbarnet beredd att hugga in!

Nu skall jag gå och bada min synnerligen smutsiga hund(hon är lyckligt ovetande :-))
Ha en fortsatt härlig vecka alla kära vänner!

2 kommentarer:

  1. Säger grattis i efterskott till Franca!
    Kommer ihåg när man bodde hemma och fick välja mat på födelsedagen, jag önskade för det mesta kättfärssås eller korv strognaoff :-)

    Hoppas Flora är ren och luktar gott nu, Dorran får hålla sig ifrån smuts fram tills på söndag, hon ska inte duschas med schampo innan utställningen... Du har rätt hon är lite långhårig på bilderna så hon har fått en finputsning i kväll, men bara ytterst lite, är livrädd att klippa för mycket....
    Nästa vecka har jag ganska fullt upp ,men sen lugnar det ner sig, hör gärna av dig om vi ska gå ut en sväng!

    Ha det gott!!!

    SvaraRadera
  2. Grattis vackra Franca i efterskott!!!!
    Javisst är det härligt nu men jag tycker synd om Flora som måste bada :-) det ska man bara göra i diken tycker jag.. själv har jag blivit klippt idag och det var ganska skönt
    Pussar från Elliot

    SvaraRadera