tisdag 8 juni 2010

Loppisfynd och pelargoner

Några av sommarens första loppisfynd, 12!! st vita assietter med genombruten kant 100 kr! Och en charmig liten hylla till gäst toaletten, också den 100 kr! Det kallar jag fynd.


Jag har tidigare berättat att jag slängt nästan hela min pelargonsamling, nåja som tur väl är så har inte min mor gjort detsamma. Alltså kunde jag ta sticklingar på mina absoluta favoritpelargoner hemma hos henne. På verandan till sommarstugan frodas hennes pelargoner på ett sätt som mina aldrig gör...... dom blir odrägligt stora och blommar året runt......jag blir lätt avundsjuk över detta, men det är också Mycket praktiskt för om jag hittar en fin pelargonsort så kan jag ge henne en planta och så så sätt veta att den finns kvar, även när min egen dukat under.


Längst bak är Magda, varm rosa ton med röda sprutt och streck...lite svårflörtad, och växer gärna lite oregelbundet och tanigt. Nere till vänster, double pink birdsegg, frodig generös och blommar mycket. Den enkelblommande blekrosa är också en äggskalspelargon, pink birdsegg och sedan har vi en lite doftis som jag inte kan namnet på.


Plantat och klart, hoppas nu att dom tar sig. Jag planterar i lite större krukor än som rekommenderas eftersom jag använder lerkrukor. Jorden torkar ut så snabbt om man använder för små, å andra sidan vill pelargoner inte ha för mycket jord kring fötterna, krukan skall gärna vara lite trång. Jag skall komplettera med plastpåsar för att skapa lite microklimat, men jag hade inga hemma idag.

Sov så gott allihop!

1 kommentar:

  1. jag hade en samling pelargonior för ett par år sedan, men dom blev så illa skötta så dom finns inte kvar. Dina små ser fina ut. Hoppas du sköter dom väl. Och vilka fina fynd!!!! Dom hade jag vetal ha.
    pussar

    SvaraRadera